Město: Praha
Web: http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/index.php?p=28
Kontakt: PhDr. Lidmila Valentová, CSc., lidmila.valentova@pedf.cuni.cz, + 420221900542
Vzdělávací program profesionální přípravy učitelů-výchovných poradců katedra garantuje a realizuje od školního roku 1992/93, vzdělávací program je průběžně aktualizován.
Charakteristika vzdělávacího programu:
Studium pro výchovné poradce je určeno učitelům, kteří vykonávají (či předpokládají, že budou vykonávat) funkci výchovného poradce na škole. Vzdělávací program je zaměřen na získání odborných znalostí a dovedností v pedagogicko-poradenském směru. Konkretizace cílů:
- Prohloubit vhled do poradenských problémů a jejich příčin studiem poradenské psychologie a poradenských teorií.
- Rozvíjet poradenské dovednosti a metody v oblasti diagnostiky a intervence jak při poradenských, tak i konzultačních aktivitách učitelů-výchovných poradců.
- Zaměřit pozornost k výukovým obtížím, zvláště specifickým poruchám učení a relativní školní neúspěšnosti.
- Prohloubit vhled do problematiky sociopatogenních jevů, zvl. poruch chování ve školním věku.
- Zaměřit se na prevenci vzniku nežádoucích projevů sociálního a morálního chování.
- Učit frekventanty přesnějšímu vnímání skupinové dynamiky a dovednosti optimálně zasahovat do skupinového procesu. Optimalizace vedení školních tříd a žákovských skupin.
- Orientovat učitele-výchovné poradce na odbornou kooperaci se školskými a zdravotními institucemi a úřady práce, především na pracovní kontakty s regionální PPP, SPC a SVP s nimiž tvoří školský poradenský systém.
Tematické studijní okruhy: – Poradenské služby poskytované ve škole (k vyhlášce č. 72/2005 Sb., O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
- Úvod do poradenství.
- Repetitorium vývojové psychologie.
- Rodina v pedagogicko-psychologickém poradenství.
- Vztahy mezi rodinou a školou.
- Psychopatologie.
- Motivace žáků k učení.
- Dovednosti myslet a učit se.
- Profesionální a kariérové poradenství.
- Práce se školní třídou jako skupinou podle sociálně psychologických a poradenských principů.
- Specifické poruchy učení a chování.
- Nadaný žák.
- Poradenská komunikace, techniky a dovednosti.
- Krizová intervence.
- Výcvik sociálně-psychologických dovedností.
Časový plán, formy výuky a způsob ukončení studia:
Studium je realizováno formou kombinovaného studia ve čtyřech semestrech. Časová dotace: celkem 250 hodin: 200 hodin přímé odborné konzultační činnosti, 50 hod. nepřímá výuka – samostatné studijní a poradenské aktivity frekventantů, individuální stáže frekventantů v PPP, SPC, ÚP a specializovaných třídách ZŠ.
Formy výuky: přednášky, cvičení, skupinové formy práce, výcvik v sociálních dovednostech, individuální konzultace. Výuka probíhá 1x za měsíc a ve dvou studijních blocích.
Studium je ukončeno závěrečnou zkouškou a obhajobou závěrečné práce s akcentem na poradenskou intervenci. Absolvent získává osvědčení o absolvování kvalifikačního specializačního studia pro učitele výchovné poradce jako přílohu k vysokoškolskému diplomu.